Vertaling

  • Cora

    Weet iemand het engelse woord voor een kijkoperatie? Ik kan het nergens vinden.

  • julius

    exploratory surgery

  • Mieke

    laparoscopy

  • Mieke

    verbetering! In mijn achterhoofd wist ik dat er een betere naam was.

    laparoscopy is natuurlijk alleen van toepassing voor abdomen operaties.

    Algemene naam voor kijkoperaties zal zijn : keyhole surgery

  • marian

    Mieke heeft weer gelijk ;)

    Julius: jij bedoelt een operatie waarbij zonder duidelijke diagnose (meestal) in de buik wordt gekeken, maar bij een ‘exploratory’ gaat de buik dan wel degelijk open! En dat is bij een ‘kijkoperatie’ niet het geval.

  • Mieke

    keyhole surgery kan ook exploratory zijn, denk ik(heb zelf een laparoscopische exploratory operatie gehad, ze hebben alleen gekeken),maar exploratory operations hoeven natuurlijk niet alleen in de buik plaats te vinden, laparoscopische wel.

  • marian

    Hm, good point, waarschijnlijk zal 9 van de 10 kijkoperaties een ‘exploratory’ operatie zijn, in de zin dat er gekeken gaat worden naar wat er aan de hand is.

    Dat dat ook ‘keyhole’ kan zijn, vind je trouwens meteen in de google terug.

    Maar toch denk ik zelf dat er dan bij gezegd wordt dat het om een ‘-scopic’ exploratory gaat.

    Gevoelsmatig denk ik dat het woord exploratory/ bij de meeste mensen een snijdende associatie heeft.

    Maar dat kan jij beter checken dan ik ^_^

  • Mieke

    OK marian, —scopic en keyhole liggen in hetzelfde vlak, het is inderdaad een combinatie van de scope en dat sleutelgat en of nu ‘exploratory’ of iets daadwerkelijk eruit halen, zoals een galblaas, is secundair. Exploratory doet natuurlijk in eerste instantie denken aan uitgebreid rondvroeten en dat gaat het beste als 't operatiegebied het grootst is, lijkt me ook. Ik hoop hiermee een plastisch beeld gecreeerd te hebben(grote handen van de chirurg,die met darmen worstelt in de buikholte)

  • Costa del Zeumeren

    Nou snap ik dat google translator er al helemaal niet meer uit komt

  • changeab

    De samensmelting van reikwijdte en sleutelgat, ongeacht of dit verkennend is of de extractie van een orgaan zoals de galblaas betreft, is van primair belang. Het concept van verkennend doet inherent denken aan een alomvattende zoektocht, die naar mijn mening het meest effectief is wanneer de reikwijdte van het onderzoek wordt gemaximaliseerd. Ik streef ernaar een synthetische representatie te hebben gegenereerd door het gebruik van plastic materiaal in dit streven. connections puzzle