Het woord chill

• erik

Wie kan mij helpen.

Ooit heb ik ergens eens gelezen dat het engelse woord CHILL afstamt van het land Chili (chile) Dit woord betekent letterlijk Koud of Sneeuw volgens de eerste bewoners van het land chili. Nu weten we allemaal dat Chill koud betekent of fris, maar waar kan ik nu de link vinden dat het Engelse woord Chill afkomstig of herleidt is van het land Chili???????????/

Wie kan mij helpen

Groet

Erik

• Mieke

volgens de Oxford English Dictionary is het woord “chill” van “ Germanic origin”

• erik

mieke dit heb ik ook gelezen. Er moet meer over te vertellen zijn. Misschien denken jullie waar gaat dit over??????? Een kleine weddenschap……

Mieke schreef:

>

> volgens de Oxford English Dictionary is het woord “chill”

> van “ Germanic origin”

• Bea

Dat het Engelse woord ‘chill’ etymologisch verband houdt met ‘Chili’ otewel ‘Chile’ lijkt me niet aannemelijk.

Woorden in de West- en Noordgermaanse taalgroepen als

Engels ‘chill’, Nederlands ‘kil’, maar ook Engels ‘cold’, Nederlands ‘koud’, Duits ‘kalt’, Zweeds ‘kall’, Deens ‘kold’, Fries ‘kâld’ lijken allemaal terug te gaan op een oude gemeenschappelijke (Germaanse) woordstam.

Even googlend kom ik als vermeldingen voor de herkomst van het Spaanse woord ‘Chile’ een Aztec word ‘chili’ of ‘chiili’ tegen..

Overigens: in de Romaanse talen zijn de woorden voor ‘koud’, ‘kil’:

Spaans: ‘frío’ , Frans ‘froid’, Italiaans ‘freddo’. Op het oog weinig verwantschap met de Germaanse woordstam voor ‘koud’.