'have got'

• Renata

Nu onze oudste zoon in de brugklas zit, valt het me op dat het Engelse werkwoord ‘to have’ vervoegd wordt als: I've got, he's got etc. Wanneer mijn zoon een repetitie maakt, en hij schrijft de zin: ‘I have a cat’ , dat wordt dit niet goedgerekend, omdat het moet zijn: I've got a cat.

Maar bij mijn weten worden zowel ‘have’ als ‘have got’ in het Engels goedgekeurd? Met als voorwaarde dat ‘have got’ niet in de verleden tijd gebruikt mag worden?

Wie kan daar iets meer over vertellen, zijn daar afspraken over in het taalonderwijs?

• Angelica

Hier staat het duidelijk uitgelegd: http://www.taaldok.nl/engels/have.html

• Mieke

vind ik wel wat overdreven, hoor, om ‘I have a cat’ als foutief aan te geven. ‘t Hangt ook af van het zinsverband trouwens.Ik zou het aanvechten! En in formele schrijftaal gebruik je de afkorting ’ ve niet.

• Dgirl

Volgens mij zou ‘have got’ ook goed gerekend moeten worden. Ik heb het niet zo lang geleden ook gehad (op school), en mijn lerares(die uit Engeland komt dus zij kan het weten), zei dat het allebei goed was, behalve' have got' in de verleden tijd.

• j

volgens mij kan het allebei maar het ligt er aan als ze iets moesten leren om 've toe te passen dan kan het wel fout worden gerekend;)

• Lolly

That adrdesess several of my concerns actually.

• Rochi

Yeah, that's the tikect, sir or ma'am