hulp bij vertalen

• saida

As we all know, gender differences stem from nurture and nature alike.

Ik wilde graag wat hulp bij het vertalen van deze Engelse zin, want ik kom er niet echt uit.

ik zit met de woordjes ´stem from´ en ´nurture and nature alike´.

gr,

Ik heb geprobeerd deze zin te vertalen en kwam op het volgende:

Zoals we allemaal weten, ontstaan sekseverschillen door de opvoeding en aanleg.

Klopt dit?

gr,

saida

• marian

klinkt mij goed in de oren.

(Maar de utidaging is eigenlijk zo'n alliteratie is in de vertaling weer te geven….)

• saida

Ik heb nu een ander vertaling gemaakt van deze zin en heb hem als volgt vertaald.

Zoals we allemaal weten, zijn geslachtsverschillen zowel aangeboren als aangeleerd.

is deze vertaling ook goed?

Gr,

Saida

• marian

helemaal niet slecht, Saida. Persoonlijk vind ik dat ‘aangeboren’ en ‘aangeleerd’ heel sterk!

op dit moment klinkt ‘geslachtsverschillen’ mij te ‘hard’ in de oren.

en ook ‘zoals we allemaal weten’ is misschien nog iets te letterlijk…..

Wellicht moet je meer in de richting van ‘zoals algemeen bekend’ zoeken, ofzo.

• saida

Hallo Marian,

Dankje voor je suggesties, ik heb er wel wat aan gehad.

Ik heb nu de zin vertaalt als volgt: Zoals algemeen bekend, zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen zowel aangeboren als aangeleerd.

Gr,

Saida

• julius

M.i. mis je net de essentie! Dat verschillen aangeboren zijn is natuurlijk evident. Het gaat juist om de aangeleerde verschillen.

Draai het dus om en schrijf:

Zoals algemeen bekend, zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen zowel aangeleerd als aangeboren.

• saida

Ok ik zal de correctie aanbrengen. Dank je voor je hulp en moeite.

Gr,

saida

• Hannah

wanneer gebruik je I go to school en wanneer I am going to school

ik ben het even kwijt

• saida

´I go to school´ wil zeggen dat je over het algemeen in je dagelijks leven naar school gaat. (general statement) simple present

´I am going to school´ wil zeggen.

Je gaat op het moment dat je het zegt naar school (het is een actie wat nu aan de gang is), present continuos