Kapucijners

• Madelon

Al een poos ben ik op zoek naar de Engelse benaming voor de peulvrucht kapucijner.

Is er iemand die me daarbij kan helpen? Ik begin haast te geloven dat kapucijners alleen in Nederland bekend zijn.

• julius

“marrowfat pea”.

• Madelon

Dag Julius,

Dank voor je reactie! Wist je de naam al en zo niet, waar heb je deze dan toch kunnen vinden? Ik dacht alle zoekmogelijkheden benut te hebben. Echt zo'n lastig gevalletje. Goed van je hoor!

Groet,

Madelon

• julius

Ondanks het feit dat ik de eerste 25 jaar van mijn leven in Engeland woonde wist ik het niet! Maar www.mijnwoordenboek.nl en mijn Kramers brachten de oplossing.

• Madelon

Nieuw woordenboek voor mij. Goed om te weten!

Love those marrowfat peas!! If you want I'll give you my gran's recipe for a really old fashioned Dutch meal.

Ik hoor wel!

• julius

Bedankt, mijn de beste echtgenoot van allen heeft ook een goed recept! Ze komt uit Drenthe, waar het een soort nationale gerecht is (Bartje!)

• Mieke

Zijn marrowfat peas niet groen? Ik dacht altijd, dat carlins het meest op capucijners lijken…..

• Madelon

Misschien heb je wel gelijk, Mieke. Als ik afbeeldingen google voor beide soorten, dan kom ik voor Carlins zakjes kapucijners tegen. Zouden Marrowfat peas i.v.m. de kleur heel jonge kapucijners kunnen zijn?

• Poek

Volgens mij is het inderdaad iets puur Nederlands. Toen ik nog altijd bij mijn NL-tante in Engeland kwam moest ik altijd kapucijners voor haar meenemen, bruine bonen trouwens ook. Het is net zoiets als wij in NL geen turnips o.i.d. hebben.

• Mieke

Marrowfat peas zijn geen jonge erwten, zoals doperwtjes, het zijn gedroogde groene erwten met lange kook tijd. Carlins staan ook (evenals capucijners, oftewel raasdonders) bekend om hun effect op je darmen: “After Carlin Sunday follows Farting Monday!” Ze werden(misschien nu ook nog wel een beetje) voornamelijk in het noorden van UK gegeten. Ik heb ze wel rauw hier gezien, maar nooit hier gegeten, hoewel ik in county Durham heb gewoond. Was er in Holland ook niet dol op, bruine bonen vond ik veel beter smaken. Bruine bonen zijn trouwens iets typisch hollands, voor het geval je engelse kennissen/familieleden iets echt Hollands voor wilt zetten.