Maak Nederland Engelstalig

• Sdim

Wake up

Nederland lijdt nog steeds aan koloniale arrogantie. We denken dat we het centrum van de wereld zijn, maar we lopen achter op Engelstalige landen. Onder andere op het gebied van ICT-kennis, e-government, e-care en internetonderwijs.

En ook op Nederlandse webfora is het niveau vaak stukken lager dan op Engelstalige webfora. Dat geldt zelfs voor veel professionele Nederlandse webfora. Op veel Nederlandse webfora wordt ook meer gescholden en bespot dan gemiddeld op buitenlandse webfora. En veel Nederlandse touristen en zakenrelaties worden in het buitenland gezien als onbeschoft. Ook dat werkt in ons nadeel.

Nederland moet zo snel mogelijk volledig Engelstalig worden. Dit onder andere vanwege het toenemend belang van internet-informatie, internationale webcommunicatie, massamedia, internationale handel, outsourcing en aantrekken van buitenlandse toptalenten.

Nederland gedraagt zich in de wereld als allochtoon die niet ziet hoe belangrijk het is om de algemeen gangbare taal goed te leren.

Neerlandici adviseren de politiek dat de Nederlandse taal meer aandacht verdient. Maar daarbij spelen (onbewust?) vooral hun financiële beroepsbelangen.

Veel Nederlandse wetenschappers en politici spreken gebrekkig Engels, waardoor ze minder serieus worden genomen in het buitenland. En zeer veel Nederlandse HBO-ers zijn niet gewend om Engelstalige vakliterauur en professionele webfora bij te houden, door te weinig kennis van de Engelse taal.

De Nederlandse taal is een ernstige handicap in de wereldwijde concurrentiestrijd tussen digitale kenniseconomieën. Ook in de ons omliggende landen wordt Engels belangrijker.

Heel Europa moet Engelstalig worden. Dat is ook dringend noodzakelijk voor transparante, efficiënte politieke organisatie van de Europese Unie.

De Nederlandse taal is een doodlopend steegje. Het is daar inmiddels donker en benauwd. Het is mooi geweest. Now in English please.

• Sdim

Nederlands is inmiddels een achterhaalde taal geworden. Het is een zeldzaam Duits dialect.

Veel Nederlanders verwijten onze allochtonen dat ze niet integreren en te weinig Nederlands leren, maar in feite zijn wij het zelf die niet integreren in de wereld. Wij zijn zelf de allochtoon die te kortzichtig en te eigenwijs zijn om Engels te gaan spreken.

Want veel Nederlanders hebben het gevoel dat Amsterdam het verlichte centrum van de wereld is, waar heel de wereld bewonderend naar opkijkt. Maar de realiteit is anders. Over vijftig jaar zullen landen als India en China en landen met aardolie mogelijk de wereldeconomie leiden. Terwijl wij dan amper genoeg geld hebben om onze dijken genoeg te verhogen om niet te verzuipen.

Alle Nederlanders moeten uitsluitend Engels leren, inclusief kleuters en allochtonen. Sinds internet is de Nederlandse taal een gigantische belemmering voor onze internationale economische concurrentiepositie, voor onze ontwikkeling als kenniseconomie, voor internationaal telewerken (via internet) en voor toegang tot informatiebronnen op allerlei terreinen. En veel Engelstalige webforums hebben een veel hoger niveau dan de meeste Nederlandse webforums.

Alle andere talen dan Engels moeten niet meer worden onderwezen in het reguliere onderwijs. Dit betreft ook Duits, Frans, Spaans, Italiaans, oud-Grieks en Latijn. Daardoor komt er enorm veel tijd vrij bij leerlingen en leraren om nuttiger dingen te leren zoals ICT, conflictbemiddeling, coaching, studievaardigheden, beroepskeuze, opvoeding, logisch redeneren en preventie van (emotionele en financiële) levensproblemen, ziekte en ongelukken. En daardoor kunnen we veel beter profiteren van de honderdduizenden gratis Engelstalige leervideo’s die op internet te zien zijn.

Er moet permanent Engels taalonderwijs worden gegeven via radio, tv en internetvideo. Esperanto is nog een beter alternatief, als er veel landen meedoen.

• marian.

O, bugger off, mate…

• Jan

Dat de topicopener snel verkast naar Amerika of Engeland. Daar hoor je thuis als je je eigen taal een handicap noemt en doet alsof het aan de andere kant van de zee fantastisch is. Verder hoef ik hier niet op in te gaan want dit is lulkoek ten top.

• Walther

Ik ben het er helemaal mee eens!

Wat dacht je van de creatieve uitingen die veel beter tot zijn recht komen in het engels (met name muziek, film etc).

Mensen kunnen zich veel beter uitdrukken, want waar het Nederlands 1 woord voor heeft, zijn er in het engels 4 van.

Het is ouderwets en arrogant om aan de Nedelandse taal vast te houden. Men zegt dan: Dat gaat ten koste van de Nederlandse identiteit.

Dat is misschien een klein nadeel,maar je zal altijd nog een bepaald accent houden.

Bovendien is de kans op oorlog kleiner wanneer iedereen dezelfde taal spreekt.

In plaats van de lessen Nederlands en eventueel talen als Duits en Frans, kan er nu meer aandacht worden besteedt aan sportlessen en talentontwikkeling. (Naast eerder genoemde vakken). En de toeristische sector zal meer vakantiegangers zien komen.

Bedenk zelf welke voordelen het nog meer oplevert. Ontelbaar.

Ik ben zelf trouwens helemaal niet zo goed in Engels.

Als je naar Duitsland bv gaat ben je inmiddels ook blij dat je niet je gulden voor de mark hoeft om te wisselen, maar kunt betalen met de euro.

Het zal alleen even wennen zijn.

Meneer Balkenende: Je kunt het!

• MaCa

Minder kans op oorlog???? Ooit van burger oorlogen gehoord?

En die vier woorden in het engels waar er maar een van in 't Hollands is? Voorbeeld?

Het verlies van eigen identiteit is heus niet iets waar je lichtzinnig mee omspringt. Je zou dus happy zijn als Holland een tweede rangs Engeland wordt. Het is wel markant, dat de Welsh en de Gaelic Scots vast willen blijven houden aan hun eigen taal. Ook andere landen willen juist hun specifieke eigen identiteit terug, Kijk naar de Baltische Landen, Joegoslavie, Tsjechoslowakije, Rusland.

Ik denk dat degenen , die dit voorstel ondersteunen , nog erg jong en naief zijn….

• marian.

Ha ha, nou, het is dat het topic toch weer boven aan staat, anders zou ik het lekker in de vergetelheid laten zakken.

Nee, dat hopen op minder oorlogen lijkt me ook onnozel. Dat heeft vaak niet zo veel met taal uit te staan.

Ik hou van Engels, en ja, het lijkt mij een prima taal om als 2e taal te dienen voor iedereen. Da's wel zo makkelijk en die kant gaat het al aardig op. (Behalve als het Chinees oprukt, natuurlijk, maar dat lijkt mij toch niet waarschijnlijk…..zo moeilijk.)

En ook taalontwikkeling vind ik boeiend.

Maar om nou meteen onze eigen taal te willen opdoeken. Dat vind ik zo'n onzin.

Als je geen Nederlands wilt spreken, nou, dan kun je inderdaad beter ergens gaan wonen waar ze geen NL spreken. Makkelijk toch.

En neem Balkende dan aub meteen even mee, dank je 8-)